5 באפריל 2011

בניין הבית וצורתו

יש כמה וכמה סוגי בתי תפילין.  הכי "פשוט" שבהם, גם מבחינת איכות ועמידות העור וגם מהיבט הלכתי, הוא הסוג הנקרא "פשוטים".  בתים אלה מתאפיינים בבנייה מעין אוריגאמי, על ידי קיפול והדבקה של חתיכות עור רבות.  באופן כללי, דרגת הכשרות של בתים כאלה היא "כשר בדיעבד", אבל לפעמים הייצרן לא ממש מצליח לבנות נכון את התפילין, ויוצא תפילין פסולות במקום מה שהתכוון...

בית של ראש מסוג בהמה גסה עם בתים פרודים
(הבית בשלבי עיבוד)
הגיעו אליי לאחרונה זוג תפילין כזה, מייצרן שהרוב המוחלט של הבתים שהוא מייצר לוקים בבעיה הזאת (אני מזהה שבאו מאותו ייצרן על פי צורת השי"ן הייחודית שבבית של ראש): חריצים מזוייפים.  בין ארבעת הבתים שבתפילין של ראש יש חריצים--ככה רואים שזה ארבעה ולא אחד, כמו בבית של יד.  אם החריצים לא גלויים, או שהחריצים הנראים לעין אינם החריצים האמיתיים וגם אינם על גבי המיקום המדוייק של החריצים האמיתיים, אזי התפילין פסולות.



ייצרן התפילין שלנו (שגם סיפרו לי את שמו, אך מפני שאני לא בדקתי את הדברים בעצמי אעדיף לשתוק) בונה קובייה מכמה שכבות של קלף בשביל הקציצה של התפילין (החלק שבולט למעלה), חותך בו שלושה חריצים, תוחב בתוך החריצים חתיכת קלף בשביל המחיצות, ומדביק את החתיכה במקום.  עד כאן הכל תקין, וזאת שיטה מקובלת לבנות תפילין מסוג "פשוטים".

הבעיה שהוא לא הסתפק בבית כזה, אלא רצה לייפות אותו.  לכן הדביק את כל החריצים וסתם אותם, צבע את הבית, וחרט מלמעלה ומהצדדים חריצים מדומים, ישרים ונקיים...
לפעמים יצא לו בפוקס לחרוט בול על מקום החריצים האמיתיים, אבל בדרך כלל לא.  להלן כמה תמונות שאפשר לראות את ההפרשים בין החריץ האמיתי לחריץ המזוייף.
משמאל רואים את החריץ האמיתי לאחר פתיחה בסכין, מימין החריץ המדומה
איך אני מזהה את הבתים האלה?  השי"ן שלו מאד ייחודי--תראו בעצמכם ותדעו להיזהר!

שי"ן ספרדי -- בית רגיל (בהמה גסה)
שי"ן ספרדי -- בית בעייתי



שי"ן אשכנזי (אר"י) -- בית רגיל 

שי"ן אשכנזי (אר"י) -- בית בעייתי