20 בדצמבר 2010

מדפיסים כאן מזוזות

לפני כמה ימים הגיע אלינו מזוזה מאד מעניינת לבדיקה.  בית המזוזה הוא מזכרת ממוזיאון יהדות אי-שם בגולה, ובו יש שקע באורך 5.5 ס"מ ובעומק 4 מ"מ שבו אמורים להכניס את המזוזה.  הפלא הכי גדול היה שהיתה שם מזוזה בפנים!  מזוזה קטנה, מקופלת לשלישים ומודבקת עם סלוטייפ.  לאחר חילוץ המזוזה מהבית, נוכחנו לדעת שמדובר בעצם במזוזה המצולמת על קלף.

מזוזה זו פסולה משלוש סיבות עיקריות.  ראשית כל, היא מודפסת.  כתוב בתורה לגבי מצוות מזוזה " וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך " ודייקו מזה בתורה שבעל פה שאם ייצרו מזוזה שלא ע"י מעשה המוגדר "כתובה", לא מקיימים בה את המצוה.  הדפסה במכבש של דפוס, על ידי מדפסת לייזר או כל מיני שיטות אחרות, אינה נכנסת להגדרת "כתיבה" (על מכונת כתיבה של פעם יש מקום לדון, אבל גם את זה בסופו של דבר קטלגו הפוסקים כ"לא כתיבה".)  דבר שני, הכתב מחוק בהרבה מקומות כמו שרואים בתמונה.  כך שגם אם המזוזה נכתבה פעם בידי סופר סת"ם על פי כל כללי הכתיבה, היום היא כבר לא כשרה.  והדבר השלישי הוא שיש במזוזה זאת (לפחות בגרסה המצולמת.  אני מניח שהגירסה המקורית היתה מזוזה כשרה ויפה, אם כי יותר גדולה בהרבה), שעל ידו לבד היא באה לידי פסול, זה צורת האותיות.  יש כמה וכמה אותיות שלא עונות על הפרמטרים ההלכתיים של צורת האות.  למשל אות נו"ן הראשונה במילה "ושננתם" (סוף שורה 3), לא קריאה בכלל בתור נו"ן, לכן היא פסולה ופוסלת את כל המזוזה יחד איתה.  ויש עוד כמה דוגמאות בתוך מזוזה זו של אותיות לא בצורתן ההלכתית.  אם כן במזוזה הפלאית הזו יש שלוש סיבות עצמאיות המביאות אותה לידי פסול.

ככלל, אני תמיד אומר לאנשים לא לקנות מזוזות קטנות מ-10 ס"מ בגובה, כי קשה מאד למצוא מזוזות קטנות יותר שהן באמת כשרות.  לא שאין דברים כאלה, אבל הן יקרות הרבה יותר ממזוזה שווה בגודל סטנדרט.  המזוזה שלמטה כותב סופר סת"ם מעולה ממעלה אדומים, והיא אף היא גודל 7, רק כשרה.  אני מוכר אותה ב-200 ש"ח.  מזוזה בגודל 12 של אותו סופר אני מוכר ב-180 ש"ח, והיא יוצאת הרבה יותר יפה ואחידה.  אבל יש אנשים שמתעקשים בכל זאת לקבוע מזוזות קטנות ככל שניתן.  איפה ההיגיון?  אני לא יודע.


שנשמע בשורות טובות...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה