5 באפריל 2011

בניין הבית וצורתו

יש כמה וכמה סוגי בתי תפילין.  הכי "פשוט" שבהם, גם מבחינת איכות ועמידות העור וגם מהיבט הלכתי, הוא הסוג הנקרא "פשוטים".  בתים אלה מתאפיינים בבנייה מעין אוריגאמי, על ידי קיפול והדבקה של חתיכות עור רבות.  באופן כללי, דרגת הכשרות של בתים כאלה היא "כשר בדיעבד", אבל לפעמים הייצרן לא ממש מצליח לבנות נכון את התפילין, ויוצא תפילין פסולות במקום מה שהתכוון...

בית של ראש מסוג בהמה גסה עם בתים פרודים
(הבית בשלבי עיבוד)
הגיעו אליי לאחרונה זוג תפילין כזה, מייצרן שהרוב המוחלט של הבתים שהוא מייצר לוקים בבעיה הזאת (אני מזהה שבאו מאותו ייצרן על פי צורת השי"ן הייחודית שבבית של ראש): חריצים מזוייפים.  בין ארבעת הבתים שבתפילין של ראש יש חריצים--ככה רואים שזה ארבעה ולא אחד, כמו בבית של יד.  אם החריצים לא גלויים, או שהחריצים הנראים לעין אינם החריצים האמיתיים וגם אינם על גבי המיקום המדוייק של החריצים האמיתיים, אזי התפילין פסולות.



ייצרן התפילין שלנו (שגם סיפרו לי את שמו, אך מפני שאני לא בדקתי את הדברים בעצמי אעדיף לשתוק) בונה קובייה מכמה שכבות של קלף בשביל הקציצה של התפילין (החלק שבולט למעלה), חותך בו שלושה חריצים, תוחב בתוך החריצים חתיכת קלף בשביל המחיצות, ומדביק את החתיכה במקום.  עד כאן הכל תקין, וזאת שיטה מקובלת לבנות תפילין מסוג "פשוטים".

הבעיה שהוא לא הסתפק בבית כזה, אלא רצה לייפות אותו.  לכן הדביק את כל החריצים וסתם אותם, צבע את הבית, וחרט מלמעלה ומהצדדים חריצים מדומים, ישרים ונקיים...
לפעמים יצא לו בפוקס לחרוט בול על מקום החריצים האמיתיים, אבל בדרך כלל לא.  להלן כמה תמונות שאפשר לראות את ההפרשים בין החריץ האמיתי לחריץ המזוייף.
משמאל רואים את החריץ האמיתי לאחר פתיחה בסכין, מימין החריץ המדומה
איך אני מזהה את הבתים האלה?  השי"ן שלו מאד ייחודי--תראו בעצמכם ותדעו להיזהר!

שי"ן ספרדי -- בית רגיל (בהמה גסה)
שי"ן ספרדי -- בית בעייתי



שי"ן אשכנזי (אר"י) -- בית רגיל 

שי"ן אשכנזי (אר"י) -- בית בעייתי


27 בינואר 2011

סיפורי ישועות פרק א'


היום נכנס אלי יהודי נכבד בשם אבי, עם תלונה אחת: ידו השמאלית כואבת לו והוא חושש שיש בעיה בתפילין של יד (כי מניחים על יד שמאל, הרי).  לכן הוא מבקש לפתוח ולבדוק את התפילין.  בבדיקת התפילין, לא נמצאו בעיות כשרות כלשהן.  הכתב היה תקין, האותיות שלמות וישרות והקלף בריא לחלוטין.  אבל היה דבר אחד, פרט קטן וכמעט שולי, שהטריד אותי. 

הסופר, שכתב את האותיות בצורה יפה וישרה, הזניח פרט אחד בהלכות צורת האותיות.  על גבי ראש אות למ"ד, צצים להם שני "תגין" דקים, שנקראים שלשון הפוסקים "קוצי הלמ"ד".  באופן עקבי הסופר עשה קוץ שמאלי ברור, אך באותה עקביות החסיר את בן זוגו שבצד ימין.  חסרון זה אינו פוגע בכשרות הכתב—יותר מאוחר ביום אף הזדמנתי לבית הוראה של הרב משה שאול קליין שליט"א, מגדולי תלמידי הרב וואזנר, ושאלתי את המו"צ שם אם במצב כזה חייבים מן הדין לתקן את כל הלמ"דים.  התשובה שלו היתה שוודאי שלא חייבים, הרי תגי הלמ"ד מוגדרים בתור "הידור" בלבד. 

אך לא הסתפקתי בהתייחסות ההלכתית היבשה.  נזכרתי בשיעור ששמעתי פעם מפי הרב בלינוב, מי שמנהל את לשכת הגהת הסת"ם של הרב לנדא בבני ברק, שסיפר על כל מיני מקרים שהצליחו באמת לפתור בעיות לאנשים על ידי תיקון או החלפת המזוזות שלהם.  הוא סיפר על מקרה בדיוק כזה, שהגיע ללשכה עם המזוזות שלו לבדיקה, והתלונן שיש לו הרבה צרות בבית בזמן האחרון.  הבעיה היחידה שהצליחו במזוזות היתה בדיוק זה: חסר קוץ ימין של כל הלמ"דים.  לאחר תיקון הלמ"דים, נפתרו לו הצרות. 

כשהתבוננתי בסיפור הזה ובמקרה שלפני, פתאום נפל לי האסימון—התג השמאלי הוא הוא יד שמאל!  הרי כשמביא המגן אברהם בהלכות תפילין את הטעם של שני קוצי הלמ"ד, הוא כותב שתג ימין כנגד מידת החסד ותג שמאל כנגד מידת הדין, לכן צריך לעשות את התג הימיני יותר גדול, בשביל להגביר את החסדים על הדינים.  בדברי המקובלים, דין (הנקרא גם מידת הגבורה) שמרוסן ומעודן על ידי חסד נקרא דינים מתוקנים או המתקת הדינים.  אבל דין שעומד לבד, זה נקרא דינים קשים!  הרי לאבי שלנו היו דינים קשים בעקבות חוסר קוץ הימין של הלמ"ד.  ולאיזה איבר בגוף מיוחסת מידת הדין, מידת הגבורה? יד שמאל!  כמו שמוזכר בפירוש ב"פתח אליהו" הידוע לכל ספרדי ממוצע בעל פה: "חסד-דרעא ימינא, גבורה-דרעא שמאלא" (בעברית: חסד—יד ימין, גבורה—יד שמאל).  ובעזרת ה' יתברך תבוא לאבי גם רפואה שלמה בעקבות התיקון הקל אבל משמעותי מאד שעשינו בתפילין שלו...

3 בינואר 2011

בצד השני של הדלפק

לפני כמעט חודש ימים נכנסתי לחנות האופניים האהובה עלי "אופני סלאלום" בתל אביב לטפל בבעיה קטנה אבל מטרידה בהילוכים.  למראה האופניים שלי, השתנו פניו והתחיל להרצות לי על החשיבות של הטיפול השוטף ותחזוקת האופניים.  "אני בטח אף פעם לא עשית להם שטיפה כמו שצריך!" הוא תמה עלי.
"לא, למה? הם רק יתלכלכו שוב..."
"תראה," הוא התחיל להסביר לי, "אופניים הם מוצר חי.  אם לא מטפלים בהם, פשוט יפסיקו לעבוד.  הכבלים יחלידו, השרשרת תיתקע, כל העסק יילך!"  ולאור ההנהון שלי לאות שימשיך, פתח בפני את כל אוצרות חכמתו בנושא הטיפול והנקיון לאופניים.
קניתי "de-greaser" כהוראתו בשביל השלב הראשון של עבודת הנקיון, ויצאתי מהחנות אדם אחר, אדם המודע לגודל האחריות של בעל אופניים (סידרו לי את ההילוכים, דרך אגב).
אמת, לא כל אחד רוצה להשקיע באופניים שלו, ולא לכל אחד איכפת אם יום אחד פתאום האופניים יגוועו לו באמצע הכביש, אבל אני כן.  אני השקעתי כמעט 2000 ש"ח בקניית האופניים שלי, ועושה בהם שימוש כבד יומיומי.

לפני כמה ימים, הגיעו אלינו תפילין להחלפת רצועה של ראש בלבד.  כשהוצאתי אותן מהנרתיק, חשכו עיניי.  נזכרתי במעשה עם האופניים בתל אביב.  הנה מוצר יקר (בדרך כלל משקיעים יותר מ-2000 ש"ח בתפילין), וודאי שהוא חשוב לבן אדם (במקרה אני מכיר אותו קצת ויכול להעיד שכל דבר הקשור ליהדות, וכל שכן כל יהודי ויהודיה, יקרים לו מאד מאד), והרי הוא מניח אותן יום יום באדיקות רבה!  אבל איך הוא מזניח אותן...בטח לא מסתכל עליהן אחרי התפילה לרגע אחד...(האמת שלפי כמות הלכלוך על גג הבית של ראש, הוא מנשק את התפילין בלהט קודש כל יום אחרי התפילה)
בבתי התפילין עצמן, היו איזורים נרחבים שהצבע התקלף מזמן, בשתי הרצועות היה חסר צבע גם, והמקומות שעוד לא ירד הצבע לגמרי, הוא לא היה ממש שחור.  סדק ארוך נפער בתיתורא של הבתים, נרתיקי הפלסטיק היו שבורים ומפורקים, ועל הקציצה של ראש (הגג) נדבקה ערימה נכבדה של ג'יפה שחורה.
סדק בתיתורא--צילום אילוסטרציה
וגם אם נמצא נחמה כלשהי שהתפלין לא לגמרי נפסלו בשל כל זה, אבל איפה הייחס?  ההיליגע תפילין--כמו איזה סמרטוט לנגב את המצח...אוי ויי...
כך מצאתי את עצמי בעמדת המוכר, במצב כמעט זהה לסיפור שהיה לי עם האופניים.  מישהו בא אליי לקבל טיפול של 50 ש"ח לתפילין, ואני אומר לו שבאמת התפילין זקוקות לטיפול של 400 ש"ח.  לא נעים בהחלט.  אז איך שהוא התפשרנו, עשינו באמצעים מצומצים מה שהיה אפשר לעשות שהכל יצא תקין ונקי מכל ספק בהלכה.

אבל בהחלט חשוב לדעת שמדי פעם צריך להסתכל על התפילין, צריך להקדיש לזה חמש, עשר דקות פעם בחודש, חודשיים ולוודא שהכל תקין.  אם יש משהו שנראה לא מאה אחוז, ולא ברור אם צריך לעשות עם זה משהו, תתייעצו בחוברת שלנו:
http://www.or-hamezuza.co.il/index.files/BOOK%20(3).pdf

ותהי ברכת ה' עליכם!