27 בינואר 2011

סיפורי ישועות פרק א'


היום נכנס אלי יהודי נכבד בשם אבי, עם תלונה אחת: ידו השמאלית כואבת לו והוא חושש שיש בעיה בתפילין של יד (כי מניחים על יד שמאל, הרי).  לכן הוא מבקש לפתוח ולבדוק את התפילין.  בבדיקת התפילין, לא נמצאו בעיות כשרות כלשהן.  הכתב היה תקין, האותיות שלמות וישרות והקלף בריא לחלוטין.  אבל היה דבר אחד, פרט קטן וכמעט שולי, שהטריד אותי. 

הסופר, שכתב את האותיות בצורה יפה וישרה, הזניח פרט אחד בהלכות צורת האותיות.  על גבי ראש אות למ"ד, צצים להם שני "תגין" דקים, שנקראים שלשון הפוסקים "קוצי הלמ"ד".  באופן עקבי הסופר עשה קוץ שמאלי ברור, אך באותה עקביות החסיר את בן זוגו שבצד ימין.  חסרון זה אינו פוגע בכשרות הכתב—יותר מאוחר ביום אף הזדמנתי לבית הוראה של הרב משה שאול קליין שליט"א, מגדולי תלמידי הרב וואזנר, ושאלתי את המו"צ שם אם במצב כזה חייבים מן הדין לתקן את כל הלמ"דים.  התשובה שלו היתה שוודאי שלא חייבים, הרי תגי הלמ"ד מוגדרים בתור "הידור" בלבד. 

אך לא הסתפקתי בהתייחסות ההלכתית היבשה.  נזכרתי בשיעור ששמעתי פעם מפי הרב בלינוב, מי שמנהל את לשכת הגהת הסת"ם של הרב לנדא בבני ברק, שסיפר על כל מיני מקרים שהצליחו באמת לפתור בעיות לאנשים על ידי תיקון או החלפת המזוזות שלהם.  הוא סיפר על מקרה בדיוק כזה, שהגיע ללשכה עם המזוזות שלו לבדיקה, והתלונן שיש לו הרבה צרות בבית בזמן האחרון.  הבעיה היחידה שהצליחו במזוזות היתה בדיוק זה: חסר קוץ ימין של כל הלמ"דים.  לאחר תיקון הלמ"דים, נפתרו לו הצרות. 

כשהתבוננתי בסיפור הזה ובמקרה שלפני, פתאום נפל לי האסימון—התג השמאלי הוא הוא יד שמאל!  הרי כשמביא המגן אברהם בהלכות תפילין את הטעם של שני קוצי הלמ"ד, הוא כותב שתג ימין כנגד מידת החסד ותג שמאל כנגד מידת הדין, לכן צריך לעשות את התג הימיני יותר גדול, בשביל להגביר את החסדים על הדינים.  בדברי המקובלים, דין (הנקרא גם מידת הגבורה) שמרוסן ומעודן על ידי חסד נקרא דינים מתוקנים או המתקת הדינים.  אבל דין שעומד לבד, זה נקרא דינים קשים!  הרי לאבי שלנו היו דינים קשים בעקבות חוסר קוץ הימין של הלמ"ד.  ולאיזה איבר בגוף מיוחסת מידת הדין, מידת הגבורה? יד שמאל!  כמו שמוזכר בפירוש ב"פתח אליהו" הידוע לכל ספרדי ממוצע בעל פה: "חסד-דרעא ימינא, גבורה-דרעא שמאלא" (בעברית: חסד—יד ימין, גבורה—יד שמאל).  ובעזרת ה' יתברך תבוא לאבי גם רפואה שלמה בעקבות התיקון הקל אבל משמעותי מאד שעשינו בתפילין שלו...

תגובה 1:

  1. סוף הסיפור הגיע בשבת שלפני פסח, כשפגשתי את היהודי בדרשת שבת הגדול של הרב יעקב אריאל שליט"א. אחרי הדרשה הוא ניגש אליי עם חיוך גדול ואמר לי "יעקב, תשמע, היד שלי--כמו חדש. הכאב--היה כלא היה!"

    שנשמע תמיד בשורות טובות!

    השבמחק